Een 8 daagse avonturen wandelvakantie Mayrhofen – Oostenrijk

Het is weer een tijdje geleden dat @mvvenrooij en ik op vakantie waren in Mayrhofen een dorpje in Oostenrijk. Toch nog even deze blog publiceren dan maar.

Mayrhofen is een gemeente in de Oostenrijkse deelstaat Tirol, en maakt deel uit van het district Schwaz. Mayrhofen telt 3839 inwoners.

Bij het blauw vierkantje ligt mayrhofen

DAG 1: 12 juni 2011: Vertrek naar Mayrhofen – Oostenrijk

Om 05.00 uur gaat de wekker bij mijn ouders. Mijn ouders zijn zo lief om op onze hooligans te passen en voor het gemak zijn we ook in Limburg blijven slapen. Mijn moeder is zo lief om ook om 5 uur  op te staan en brood voor ons te smeren. Mijn vader is in de tussentijd ook al wakker. Om 6 uur kunnen we eindelijk een beginnen aan onze reis naar Oostenrijk. Maar eerst nog even pinnen (was ik vergeten). Daarna begint de vakantie echt. Aangezien de reis in de planning meer dan 8 uur duurt wisselen we elke 2 uur met rijden. Hier een filmpje van de eerste bergen:

Riviertje in Mayrhofen

Om 15.45 uur komen we aan in Mayrhofen. Even ouders bellen dat we goed zijn aangekomen, koffer uitpakken en genieten. Alleen was er één probleempje: we krijgen alle informatie voor een 8 daagse fietsvakantie terwijl we een wandelvakantie geboekt hebben. Dit was ook al duidelijk tijdens het afhalen van de gegevens bij het reisbureau, maar ons werd toen verzekerd dat alles goed zou komen als we in Oostenrijk waren. Toch maar even bellen naar Arke en na de belofte teruggebeld te worden kan de vakantie beginnen.

Het kluisje op onze kamer in de kast wil ook al niet meewerken. @mvvenrooij heeft alls gedaan wat er stond vermeld # resetten, dan code indrukken en deze onthouden en dan op * dat de deur sluit. Maar helaas gaat de deur niet meer open. Leuk als je je handtasje erin hebt. Maar ook lachen. Verder vandaag nog een korte wandeling in het dorpje.

DAG 2: 13 juni 2011: ZIMMEREBEN – tijd: 40 minuten – hoogte: 853 meter.

Vol goede moed worden we wakker. Helaas zien we tot onze schrik dat het mooie weer van gisteren is omgeslagen naar motregen. Eerst maar wat gaan eten en dan zien we wel verder. Zo gezegd zo gedaan. Na een tijdje op de kamer rond te hangen besluiten we om toch te gaan wandelen, regen of geen regen. We hebben de route naar ZIMMEREBEN gelopen. Een hutje dat op 853 meter hoogte ligt. Een enkele reis duurt 40 minuten. En onderweg zien we nog dat er 50 minuten bij komen. We lopen dus nogal langzaam hihihi. Na een steile beklimming met wortels, dennenkegels, stenen die glad zijn door de motregen  langs mooie afgronden komen we bij de hut aan. Jammer van het vieze weer, van het waarschijnlijk fantastische uitzicht is niets te zien. De hut Zimmereben is een klein gezellig hutje, waar de  Kaiserschmarrn  met appelmoes goed smaakt. En als welkomsdrankje  krijg je een klein glaasje met schnaps van het huis. En via de zelfde weg gaan we weer glibberend en glijdend naar beneden. Na het avondeten nog even een potje poolen en tafeltennissen.

Het kluisje krijgen we nog steeds niet open. Nu toch maar naar de receptie gaan. Zij sturen een  klusjesman om het kluisje te repareren. Na een paar minuten met een computer te hebben geprutst en een nieuwe batterij kunnen we weer gebruik maken van ons kluisje. Arke heeft overigens niets meer van zich laten horen.

DAG 3: 14 juni 2011: STEINERKOGL – tijd: 1,5 tot 2 uur – hoogte: 1.269 meter.

Brandberger Kapelle

Jaja, ook vandaag is het weer (prijzen)regen. Maar ook vandaag houdt de regen ons niet tegen. Even iets eten en dan wandellen. Vanuit de Brandbergerstrasse
omhoog lopen tot de Brandberger Kapelle. En vanaf dit punt nog verder en verder en nog hoger en hoger het lijkt wel of er geen einde aan de beklimming komt. Maar uiteindelijk komen we bij de Steinerkoglhut.

Servet van Steinerkogl

Waar ik ook vandaag Kaiserschmarrn met appelmoes eet. Na een tijdje uit te rusten lopen we via een andere wat gangbaardere weg naar Brandberg. Via Gasthof Thanner naar het hotel. Op de terugweg gaat gelukkig de zon schijnen! Rond half 4 zijn we weer ‘thuis’. Even lekke douchen. Nog even relaxen met een spelletje pool en daarna naar bed.

DAG 4: 15 juni 2011:MAYEHOFEN – PENKENBAHN – PENKENALM, 1.814 meter – astegg – mayrhofen – tijd: 3,5 uur

Penken alm

Wat is er heerlijker dan met een blauwe hemel en het zonnetje wakker worden. Na het eten nog een met Arke bellen maar er veranderd niets.

Wandelkleding weer aan en richting de Penkenbahn (kabelbaan). Deze kabelbaan ligt naast ons hotel. We besluiten alleen naar boven te gaan met de kabelbaan en naar beneden te wandelen. Het uitzicht vanuit het karretje is adembenemend. De afdaling levert ook fantastische uitzichten op. In de weilanden is het wel hier en daar modderig door de regen van de afgelopen dagen, maar dat mag de pret niet drukken! De watervallen waar we overheen wandelen zijn fantastisch! Ook hier komen we weer de stijle met stenen en weet ik veel bezaaide weggetjes met mooie afgronden tegen. Om 15.33 uur zijn we weer in onze kamer. Na het douchen en het thuisfront bellen weer lekker gegeten. Nog even souvenirs zoeken en daarna voldaan en tevreden naar bedje toe.

DAG 5: 16 juni 2011: AHORNBAHN

Alpen koe

Vandaag besuiten we om lekker niks te doen. Geen afdalingen lopen niks. Gewoon lekker onze spieren de rust gunnen die ze naar 3 dagen wel verdiend hebben. Een uurtje of wat later begint het toch te kriebelen. Dat niets doen bevalt niet echt. Dus gaan we met de Ahornbahn naar boven. Daar wandelen we rustig wat rond en kijken we naar de roofvogelshow. We krijgen zelfs een privé bellenconcert van de koeien.

Het concert:

De roofvogelshow begint om 14.00 uur en duurt een uur. Het begint met een stralende hemel. Gedurende de show zien we zwarte wolken zich samenpakken en dat levert regen op vlak na het einde van de show. En ook vandaag kon ik de Kaiserschmarrn met appelmoes niet weerstaan.

Adlerbuehne Ahorn

DAG 6: 17 juni 2011: RUSTDAG

Souvenir @irundaia

Waar zijn de bergen gebleven?? Owja voor de afwisseling regent het weer. Maar gelukkig wordt het snel weer beter. Vandaag staat niks op ons programma. Alleen rondhangen op onze kamer en souvenirs kopen. Zeep in de vorm van rozen in blauw en roze en echt mannen zeep met scheerzeep. Deze worden mooi verpakt en vervolgens in een jutezak gedaan. Voor mijzelf koop ik een sleutelhanger in de vorm van een Edelweis. En voor @irundaia kopen we een verkeersbord met een grappige tekst. Na lang overleg. Voor- en nadelen overwegen, besuiten we om voor mij een wandelrugzak te kopen. Wel een beetje duur, maar dan heb je ook wat!

Scheerzeep voor mijn vader

DAG 7: 18 juni 2011: WIESSENHOF – tijd: circa 1,5 uur – hoogte: 1.058 meter

Na een heerlijke nacht komen we erachter dat we morgen al weer naar huis moeten. Ergens hebben we een rekenfoutje gemaakt. Plots heb ik nergens meer zin in. Maar met veel tegenzin en gesputter en klagen en zeuren. Komen we toch nog na enkele stijle weggetjes bij de Wiesenhof hut aan. Via een andere wat gangbaardere weg (asfalt) zijn we weer naar het hotel terug gelopen. Verder alvast de koffer ingepakt. Onze ‘vaste’ ober die ons de hele vakantie geholpen heeft is wel erg vriendelijk vandaag. Hij weet natuurlijk ook dat dit onze laatste dag is. We geven hem een aardige fooi, omdat de bediening top was.

DAG 8: 19 juni 2011: Vertrek naar huis

Er is geen ontbijt voor ons vandaag. Direct de sleutels inleveren en op naar huis. Lekker 8,5 uur rijden naar mijn ouders. Ook nu wisselen we het rijden elke 2 uur af. Het is niet fijn rijden moet ik zeggen. Al die werkzaamheden en regenbuien maken het niet makkelijk. Weer in Limburg aangekomen is het fijn om na 8 dagen onze vogeltjes weer zien. Morgen rijden we weer verder naar huis.

P.S. Kaiserschmarrn zien er zo uit (pro-tip 1: volgende x foto maken voordat ik begin met eten):

Kaiserschmarrn

3 comments

1. Toch eens even gekeken, leuk zusje vond het heel intressant zou voor mij ook wel eens lekker relaxen zijn 😉